تجهيزات مورد نياز غواصي

آموزش شنا،خريد پستي آموزش شنا ،شنا كردن،وسايل شنا ،غواصي،شناي زنان ، شناي بانوان،شناي مردان

تجهيزات مورد نياز غواصي

۵,۹۳۵ بازديد

تجهيزات مورد نياز غواصي

تجهيزات غواصي

ماسك
براي داشتن وضوح و قابليت ديد بيشتر در زير آب بايد از ماسك استفاده كرد. با پوشيدن ماسك، يك فضاي هوايي ما بين چشمان غواص و آب ايجاد مي‌شود. بنابراين مي‌توان بر اشيا به طور كاملاً مناسبي فكوس (تمركز) كرد و آنهارا به وضوح ديد يك ماسك عبارت است از عدسيها كه از يك شيشهٔ ايمني، سبك و فشرده ساخته شده‌است.

دامنه كه از سيليكون (شفاف يا سياه) يا پلاستيك است اين وسيله بايد به طور كاملاً مناسبي از صورت محافظت كند به اين منظور كه از ورود آب به درون ماسك جلوگيري مي‌كند. اين وسيله معمولاً بايد فضاي راحتي براي بيني داشته باشد و برجستگيهاي انعطاف پذيري براي جبران شكل و حالت بيني داشته باشد. صفحه صورت كه از مادهٔ جامدي كه هم عدسي را نگه مي‌دارد و هم بخشي از نوار دور سر را، ساخته شده كه مي‌تواند تنظيم شود.

نوار لاستيكي دور سر از جنس بدنه‌است كه با قابليت تنظيم شدن به شما اجازه مي‌دهد فشار را تنظيم كنيد و بنابراين محل ماسك روي صورت را تصحيح كنيد .

تجهيزات مورد نياز غواصي


براي انتخاب ماسك، ماسكي كه مناسب صورت ما باشد بايد آن را در مكان صحيح روي صورتتان بدون استفاده از نوار دور سر بگذاريم، در حين تنفس سبك با بيني، مكش ايجاد شده سبب مي‌شود كه ماسك به خوبي به صورت بچسبد. ماسكهاي مختلف مطابق فعاليتهاي مختلف به كار برده مي‌شوند. أنهايي كه حجم كوچك‌تري دارند معمولاً براي اسنوركلينگ استفاده مي‌شوند زيرا كه آنها مقدار كمي از هوا را در مانور موازنه نياز دارند. در اسكوبا براي موازنه حجم ارتباطي ندارد بنابراين مي‌توان از يك ماسك با يك زاويه ديد وسيع و بزرگ استفاده كرد .اينكه از سيليكون استفاده شود يا از لاستيك به اندازه‌اي كه خود فعاليت اجراي كاراهميت دارد، مهم نيست اما لاستيك چون در معرض نور خورشيد و شوري آب قرار مي‌گيرد دوام طولاني ندارد .موادي كه توسط كارخانه‌ها براي مهرزدن بر روي اجزاي ماسكها استفاده مي‌شود به صورت لايهٔ نازكي از چربي برروي عينك باقي مي‌ماند ،ـ كه به راحتي تاري چشم را بالا مي‌برد. توصيه مي‌شود شيشه‌هاي ماسك نو را با خمير دندان پاك كنيد. بعد از استفاده از ماسك بايد أن رابا آب شيرين شستشو داد.

snorkler اسنوكر

اين وسيله به شما اجازه مي‌دهد كه در سطح آب و در حالي كه سرتان زير آب است به سمت كف دريا نگاه ميكنيد تنفس كنيد. اسنوركل از دو قسمت تشكيل شده‌است. بخش دهاني و لوله. بخش دهاني از يك ماده نرم ساخته شده‌است و شكل آن كاملاً قالب اندازهٔ دهان مي‌باشد بنابراين مي‌تواند به راحتي طوري قرار بگيرد كه از ورود هر گونه آب به داخل جلوگيري كند. لوله از مادهٔ سخت يا نيمه سخت ساخته شده و بدون شكستگي خم مي‌شود. داخل لوله بايد يك خميدگي كوچك داشته باشد كه از جمع شدن آب در آن جلوگيري كند و جريان هوارا به طور پيوسته حفظ كند.

به منظور پيدا كردن غواص توصيه مي‌شود قسمت انتهايي لوله را كه از آب بيرون آمده‌است را رنگ بزنيد. اسنوركل داراي كليپ كوچكي است، كه به وسيله آن مي‌توان بند ماسك را نگه داشت و بايد مراقب بود كه در جاي درست بسته شودسمت چپ ماسك بعضي از مدلها يك سوپاپ براي خالي كردن آب در انتهاي لوله دارند.


كمربند وزنه

به منظور دست يابي به شناوري خنثي از وزنه‌هاي سربي كه بسيار لازم و ضروري هستند استفاده ميكنيم اين مقصود با پوشيدن وزنه‌هايي كه در كمربند وزنه كار گذاشته شده‌اند به دست مي‌آيد. كمربند همچنين بايد يك سگك كه آن را سريع آزاد مي‌كند داشته باشد. وزنه‌هاي مخصوص براي حمل به ضخامت لباس (وت سوت) تجهيزات نوع آب (آب شيرين، آب دريا) و نوع غواصي بستگي دارد.

 

تجهيزات مورد نياز غواصي


فين ها

يكي از بخش‌هاي مفيد و كاربردي تجهيزات فينها هستند ؛ كه به غواص كمك مي‌كنند در زير آب راحت تر و سريعتر حركت كند. فينهائي كه در دسترسند از نظر درازا، سايزو مدل متنوع هستند از انواع فينها مي‌توان فينهاي كفشي و يا فينهاي بندي را نام برد. فينهاي انتخاب شده كارشان را مطابق با طبيعت انجام مي‌دهند فينهاي كفشي براي سواحل شني كه خطر جراحت پاها بر اثر صخره هاكمتر است بيشتر استفاده مي‌شود. همچنين فينهاي بندي كه شما مي‌توانيد به همراهشان چكمه بپوشيد بيشتر براي آبهاي سرد و نيز جلوگيري از صدمه ديدن پاها بر اثر صخره‌ها كار آئي بسياري دارند. براي اسنوكرلينگ فينهايي كه تيغه دراز تر و باريكتري دارند قابل استفاده هستند. با در نظر گرفتن اين موضوع كه براي غواصي اسكوبا با فينهايي با درازاي متوسط و پهن تر بسيار مناسبترند. كاوشهاي فني در سالهاي اخير تيغه‌هايي را بوجود آورده‌است كه مي‌تواند حركت در ميان آب را آسانتر سازد همچنين خيلي مهم است كه به خاطر داشته باشيد كه يك فين نبايد خيلي تنگ باشد تا از مشكلات گردش خون كه مي‌تواند سبب گرفتگي عضلات شود جلوگيري مي‌كند.

وت سوت و دراي سوت لباس غواصي

سوتها لباسهاي محافظي هستند كه در به حداقل رساندن اثر حرارتي كه بدن در معرض آن قرار گرفته‌است كمك مي‌كنند علت آن قابليت هدايت بيشتر آب در حرارت بالا است (حدود ۲۰ بار بيشتر از هوا) به منظور فراهم كردن پوشش حرارتي لازم سوت بايد از عبور آب به درون خود تا سر حد امكان جلوگيري كنند. وت سوتها عموماً از نيوپرن با ضخامتهاي گوناگون ساخته مي‌شوند. همچنين سوتها از جراحات سطحي بدن جلوگيري مي‌نمايند.



تانك هوا

هواي تنفسي مهم‌ترين بخش براي فعاليتهاي زيرآبي است، اين هوا در غواصي تفريحي توسط سيلندر يا تانك هواتامين مي‌گردد.

تانكها از آلمينيوم يا فولاد ساخته مي‌شوند و هواي درون آن به وسيله يك شير به خارج راه ميابد. معمولاً سيلندرها در فشار ۲۲۰ اتمسفر پر مي‌شود. در شانهٔ سيلندر همه مشخصات سيلندر حك شده‌است از جمله تاريخ ساخت، تاريخ بازديد، نوع، اسم سازنده،حداكثرفشار و شماره سريال سيلندرها در مراكز مجاز آزمايش مي‌شوند با يك تاريخ انقضابر طبق قوانين كشورهاي مختلفي كه سيلندرها در آن مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

آزمايش عبارت است از كنترل كردن درون و بيرون سيلندر براي زنگ زدگي و آزمايش مقاومت فشار كه به كار بردن فشار بالاتر از ٪۵۰ استفادهٔ معمول مي‌باشد. درانگلستان ۵ سال بعد از تاريخ توليد و پس از آن هر دو سال انجام مي‌شود تاريخ أزمايش معمولاً زير تاريخ توليدحك مي‌شود، سيلندر، اگر از فولاد ساخته شده باشد با تقويت كنندهٔ پلاستيكي كه آن را عمود نگه مي‌دارد مجهز شده‌است اگر آلومينيومي باشد كف آن قبلا مسطح شده‌است. قبل از استفاده از سيلندر از سالم بوده واشر اورينگ آن مطمئن شويد.

تانكها در ظرفيتهاي مختلف ۸- ۱۰ – ۱۲ – ۱۵ و دوقلو عرضه مي‌شوند.

جهت ايمني بيشتر سيلندرها را هرگز ايستاده رها نكنيد.

 

تجهيزات مورد نياز غواصي


رگلاتور تنظيم كننده فشار هواي تنفسي

رگلاتور وسيله ايست كه غواص را قادر مي‌سازدتا در زير آب تنفس كند اين بخش از تجهيزات اجازه مي‌دهد كه هوا با فشار مناسب به غواص رسانده شود رگلاتورها داراي دكمه‌اي فشاري در جلو مي‌باشند كه جهت بيرون راندن آب از درون آن استفاده مي‌شود.

گژ فشار سنج هوا

HPفشار سنج به وسيله يك شلنگ با فشار زياد به مرحلهٔ اول رگلاتور متصل مي‌شود و ميزان فشار در سيلندر را نشان مي‌دهد، به طوري كه در طول مدت غواصي مي‌توانيد پيوسته ميزان هوا را بخوانيد همچنين اين قسمت به همراه عمق سنج و يا قطب نما نيز عرضه مي‌گردد.

گژ عمق سنج

عمق سنج وسيله‌اي است كه در طول مدت غواصي عمق را اندازه مي‌گيرد . را اين وسيله بايد هميشه يك عقربه داشته باشد كه حداكثر عمق رسيده شده در طول مدت غواصي را نشان مي‌دهد. عمق سنجهاي ديجيتالي كه در دسترسند علاوه بر عملكرد معمولي (عادي) نشان دادن عمق و حداكثر عمق همچنين مي‌تواند دما و سرعت صعود بالاتر از ۱۸ متر بردقيقه را نشان دهد .همچنين مي‌تواند فاصله تا سطح را برأورد كند و اطلاعات غواصي قبلي را در حافظه اش نگه دارد.




وسيله كنترل شناوري
BCD

اين وسيله همانند لاك لاك پشت و يا بدنه زيردريائي عمل كرده و به وسيله حجم هواي درون آن به هنگام غواصي شما را شناور مي‌سازد. همچنين اين وسيله تجهيزات شما نظير تانك را به روي خود حمل مي‌نمايد. شما به‌وسيله باد كردن اين وسيله مي‌توانيد به اندازه مورد نياز از عمق خود بكاهيد و يا با خالي كردن هواي درون آن عمق بگيريد.آموزش شنا بي.سي.دي داراي سوپاپهائيست كه توسط آنها شما مي‌توانيد هواي اضافي را تخليه نمائيد. همچنين بي.سي.دي به وسيله شلنگ رابط هواي كم فشار به رگلاتور مرتبط مي‌گردد كه توسط آن و يا بصورت دهاني باد مي‌شود توجه داشته باشيد كه كليه تجهيزات خود را پس از هر بار استفاده، با آب شيرين بشوئيد.

ساعت

ساعت بايد ضد فشار و ضد آب باشد، مي‌تواند ديجيتالي يا آنالوگ باشد. يك پيچ بيروني كه خلاف جهت عقربه‌هاي ساعت مي‌گردد و به طور خود كار قفل مي‌شود وجود دارد كه براي ثبت كردن زمان سپري شده ضروري است.

چاقو

اين وسيله يكي از كارآمدترين اسباب در هنگام غواصي است چون اين وسيله موارد استفاده متعددي دارد ودر مواقع بحراني نيز كاربرد مفيدي خواهد داشت، براي مثال اگر در يك تور گرفتارشويد . اين وسيله همچنين مي‌تواند براي علامت دادن با ضربه زدن تيغه روي تانك بكار برده شود. چاقوها معمولاً روي بخش داخلي ساق پا يا روي بخش فوقاني بازو گذاشته شوند. چاقوها بايد تنها در مواردي كه واقعا احتياج است مورد استفاده قرار گيرند و بعد از استفاده بايد با آب شيرين شسته شده، خشك شود و با روغن زنگ زدائي گردد.



راهنماي شناور نشانه دار

يكي از مهم‌ترين لوازم ايمني راهنماي شناور است كه موقعيت غواص را در زير آب نشان مي‌دهد و از عبور احتمالي قايقها از بالاي سر غواص كه با خطرات تصادم همراه است جلوگيري مي‌نمايد در قانون بعضي از كشورها، پرچم نيز لازم و ضروري است. اين پرچم يك تعريف بين المللي دارد:

چراغ قوه غواصي

چراغ قوه مي‌تواند تغيير رنگهايي كه به وسيله عمق آب نتيجه مي‌شود را جبران كند (عوض كند). چند نوع مختلف چراغ قوه وجود دارد از كوچك‌ترين كه حداقل فضا را اشغال مي‌كند و داخل جيب BCD قرارمي گيرد. تا آنهايي كه بزرگ‌تر و خيلي قوي تر هستند. در غواصي اسكوبا چراغ قوه‌هاي بزرگ‌تر و خيلي قوي تري كه زمان طولاني تري دوام مي‌آورند مورد استفاده قرار مي‌گيرند. بعضي از مدلها مي‌توانند با باطريهاي قابل شارژي كه خيلي مفيدند مجهز شوند.

قطب نما

اين وسيله بسيار ضروري و مفيد به شما اين امكان را مي‌دهد كه به هنگام غواصي جهت نمائي كنيد. شما با جهت يابي دقيق مي‌توانيد از هدر رفتن و مصرف بيش از حد هوا جلوگيري كنيد و همچنين مي‌توانيد به هنگام بازگشت بهترين و كوتاه‌ترين مسير را انتخاب نمائيد.

منبع : http://www.ksd.blogfa.com

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.